Er farven på træpillerne en indikator?

Her kan man skrive om træpiller

Er farven på træpillerne en indikator?

Indlægaf Fyr & Flamme » man jan 19, 2009 2:44 pm

Jeg er helt ny i dette forum, og har også først lige fået gang i mit nye vidunder - Bio 18.
Derfor ved jeg ikke ret meget om noget som helst, og stiller muligvis nogle dumme spørgsmål...

Som f. eks. dette: Jeg har hørt at jo lysere pillerne er desto bedre er de også. Er det rigtigt?
Fyr & Flamme

Geografisk sted: Nord-Fyn
Mit fyr: Bio 18 + Viadrus

Re: Er farven på træpillerne en indikator?

Indlægaf allan » man jan 19, 2009 6:47 pm

Jeg er ikke ekspert på det men, jeg har også hørt det.

Der kan være bark i de mørke, men hvis det ikke kun er fyrtræ, men også noget bedre og mørkere træ de er lavet af så kan de jo sagtens være de bedste, så om det passer i alle tilfælde ved jeg ikke. :?
allan

Geografisk sted: Nord-Fyn
Mit fyr: Bio 18 monteret på Hercules-keddel.

Indlægaf Jorn.DK » søn aug 22, 2010 3:41 pm

Hej

Jeg er også ret ny med hensyn til pillefyring, men ved allerede at også mørke piller kan være af høj kvalitet. Jeg startede med at fyre med billige fyrretræspiller, med meget lidt success. Købte og brugte kun 200 kg. Efterfølgende har jeg fyret med piller fremstillet af affalfstræ fra en møbelfabrik, tilsat 5% "bindemiddel" af fyrretræ. Det hårde træ kan ikke hænge sammen ved egen hjælp. Pillerne fremstillet af denne blanding af møbeltræ er nemlig lysebrune, og meget hårde.
Pillerne er ikke billige, men er stort set uden smuld, og har en høj brændværdi. Da jeg som nævnt er ret ny på området, begynder jeg først nu af føre statistik.
Jorn.DK

Mit fyr: BB14

Indlægaf michael » søn aug 22, 2010 4:44 pm

Farven på pillen kan afhænge af mange ting, og er ikke et udtryk for brændværdien.
Den kan skyldes bark, eller at det bare er farven på træet :D
Hvis man vil undersøge pillen kan man opløse nogle piller i et glas vand.
Hvis der er sand nederst er det :twisted:
Det giver slagger.
Pris og kvalitet hænger ikke altid sammen, så køb lidt og afprøv selv, før hele fyrrummet fyldes med sække :D
Med venlig hilsen
Michael
michael

Mit fyr: a

Indlægaf sarahs » fre okt 29, 2010 10:26 am

jeg har fundet super piller hos jem og fix de koster vist 64 for 25 kg, så det er ikke de billigste, men de duer altså bare....
sarahs

Mit fyr: bb14-bio

Tilbage til Træpiller