Træpiler

Her kan man skrive om træpiller

Træpiler

Indlægaf Asja » man okt 06, 2008 7:24 pm

Der er da meget forskel på træpiller. :?
Mit Bio 18, med 2 røgvendere,en stor i bunden og en nyudviklet i toppen, trækstabilisator og en silo til 175 l, kører bare perfekt. Kedel temperatur er altid 65 grader, røgtemperaturen ligger cirka 10 grader højere. Alt dette opvarmer 200 kvm.
Brugeravatar
Asja

Geografisk sted: Sydfyn
Mit fyr: Fyr Bio 18

Re: Træpiler

Indlægaf Bop » man okt 20, 2008 11:59 am

Hej
Ja der er meget forskel på træpiller jeg bruger pt Barlinek men har hørt HP skulle være nummer 1 og 9 km herfra har Statoil opstillet træpilleautomat så det skal jeg prøve næste gang

Ikke nok med de efter sigende skulle være nummer 1 så er prisen pt 1625 inkl moms når man selv henter og det er faktisk da ikke så dyrt i forhold til mange andre priser.

Barlinnek er gode men jeg fik en rest og jeg tror det er medvirkende årsag til at jeg har en del støv i samt de så er blæst ind og så bruger jeg 8 meter snegl til at trække dem ind

Det ene med det andet det vil give lidt smuldr tror ikke jeg helt vil undgå det problem.
Bop

Indlægaf magnus » tirs sep 08, 2009 8:32 am

Omkring træpiller. Har jeg selv en rest af prestige købt fra http://www.celsico.com/Default.asp?ID=1603

Det skal lige nævnes at jeg er sprit ny indenfor fyrring med træpiller. Derfor kan jeg se som overskriften at der er stor forskel på træpiller- brændeværdi-aske osv

Jeg surfede efter barlinnek og kan se, at der burde være minimalt af slagger osv. Men når i der er på forummet her. Køber træpiller er det så prisen i går efter og blæser lidt på kvaliteten eller går i efter kvalitet frem for kvantitet. Udmiddelbart kan jeg fornemme det er et temperament spørgsmål ?

Det kunne være super, hvis der er nogle der har erfaring med fyrring af " billige træpiller " og nogle som har prøvet de lidt " dyrere " træpiller.

Det varer nemlig ikke så længe for jeg skal indkøbe til vinteren og jeg er ikke helt klar over om det er prisen eller kvalitet eller om det overhevedet betyder det store ?

Mvh Magnus
magnus

Mit fyr: multi22

Indlægaf Katron » søn okt 18, 2009 8:16 pm

Hej Magnus.

Jeg er også sprit ny med det her pilleværk. Har kun kørt med min Bio18 i 4 dage, men har allerede gjort en grusom erfaring. Jeg har endnu ikke købt piller for vinteren, så for at starte fyret op her i torsdags for første gang, købte jeg et par sække af de billigste Jem og Fix havde liggende. Jeg anede ikke en dyt om at farven på pillerne også kunne pege på kvaliteten. Pillerne var meget mørke. Jeg fik fyret kørt ind med mængde og luft, kunne dog ikke helt få forbrændingen til ikke at ryge i skorstenen.
Dagen efter var magasinet næsten tomt, så stoppede fyret, for at se hvor meget rengøring jeg fremover vil kunne forvente. Fyret lignede noget der var løgn indeni, og i herden lå 2 - 3 cm porrøse slagger.
Jeg suste til Jem og fix igen, for havde set at de også havde Barlinek piller i 25 kg sække. Købte 150 kg. Jeg smed de sidste billige piller på bålet i haven, og forsøgte mig igen med nogle dyrere piller. For det første skulle næsten alle indstillinger ændres, bare for at kunne køre. Efter en ½ times drift var kedlen ved at koge over. Måtte sænke mængden af piller med næsten 66 %, for at opnå samme resultat som med de billige. Det har så kørt siden fredag aften uden problemer. Havde fyret lukket ned for et par timer siden, for at tjekke status på støv og slagger. Der var næsten ingen støv, og overhovedet ingen tegn på slaggedannelse i herden.
Må derfor konstatere at der "kan" være ekstrem stor forskel på billige og dyre piller. Barlinek er ihvertfald kommet på listen over piller jeg ikke er bange for at købe, hvor de andre ikke engang er med på bunden af listen. De hed noget jeg ikke kan skrive, med dansk opsætning på tastaturet.
Katron

Geografisk sted: Kolding
Mit fyr: Bio18 på viadrus 24 KW kedel. 200 kg magasin.
Opvarmer 380 kvm beboelse inkl varmt vand til 5 personer.
Årligt forbrug ca. 6 ton piller.

Indlægaf magnus » tirs nov 03, 2009 3:24 pm

Hej igen..

Ja jeg så godt jem og fix havde fået træåiller også samme gør sig gældende med bauhous. Jeg har ikke selv købt noget derfra. Hvad jeg umiddelbart kunne ane på div topics herinde er at det ikke kan betale sig at købe de billige træpiller. Selvfølgelig er det et spørgsmål om temperament i forhold til rengøring - slagger osv.
Jeg syntes udmiddelbart ikke at jem og fix er atraktive på prisen i forhold til feks stampemøllen. Men det kan være jeg har set forkert selvfølgelig.
Men ihvertfald har jeg bestil en potion 6 mm træpiller fra stampemøllen her idag, og ud fra hvad jeg kan læse mig til er de og barlenk vidst de bedste at fyre med. Så det bliver spændende om en uges tid at se hvordan det tager sig ud

Mvh Magnus
magnus

Indlægaf Birgitte » tirs dec 28, 2010 4:00 pm

Hej

Jeg har et spørgsmål vedrørende indstilling af Bio 18, når man bruger Stampemøllens 6 mm træpiller.

Er der nogen der erfaringer med indstillingen?

Hilsen Birgitte
Birgitte

Mit fyr: Bio 18

Indlægaf magnus » fre feb 25, 2011 6:13 pm

Hej..

Jeg støver lige lidt af herinde.

Jeg har i en panik handling fra at være løbet tør for træpiller, købt vida træpiller, som er en svensk leverandør. Umiddelbart vil jeg sige at vs stampemøllen virker det ikke som om der er den samme brændværdi. Det taget meget længere tid at få kedlen op på 60 grader + vida pillen er ikke så hårdt presset som stampe, hvilket betyder mere spild.

I min evige søgen efter billigere + en ok kvalitet pille. Kunne vi så ikke ruske lidt op i erfaringerne, om hvad i andre kører med pt

Mvh Magnus
magnus

Indlægaf mgk2604 » lør apr 02, 2011 1:29 pm

hejsa der

jeg er også ny med pillefyr men har tre i familien som også har pillefyr.

de har kørt med træpiller fra samba og det gør jeg også nu og det køre bare som en drøm

jeg giver 34kr pr 16 kg sæk det er måske dyret men når det bare køre, så hvorfor ikke købe noget godt og det er det.

vh mgk2604
mgk2604

Mit fyr: bb14

Indlægaf Magnus1234 » tors jan 28, 2016 10:59 am

Hej

Ved godt, at det er lang tid siden, men jeg anbefaler også svenske træpiller især vida.

Mindre støv og slagge og mere brændværdi. JA TAK!

Jeg plejer faktisk at ringe til faurkilde, hvor jeg som regel kan få en god pris.

Men tror bare, at det er vigtigt, at handle det samme flere gange, så de lærer en at kende. Så får man bedre priser ;)

Mv Magnus
Magnus1234

Mit fyr: BAXI TPK 24

Indlægaf John Hansen » tirs mar 21, 2017 12:57 pm

Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvilke træpiller man vælger. Tag eks. German Pellets. De adskiller sig på ret mange parametre ift mange andre træpiller. Hvis man tænker lidt på miljøet, så bør man vælge dem. Man kan få fat i dem her: http://www.absolut-traepiller.dk/

Ellers vil jeg varme anbefale, at man læser lidt om, hvilke træpiller der er CO2-neutrale. Vi bruger så meget energi, så det batter virkelig, hvis folk begynder at bruge bedre brændsel i deres fyr. Lad os alle rykke lidt, hvor vi kan :)
John Hansen

Mit fyr: Gejs Tec 36

Næste

Tilbage til Træpiller